De locatie

Nieuw Waldeck

Het onderzoek Ervaar Waldeck houdt zich bezig met drie aspecten in relatie tot toegankelijke wijken: de doelgroep, de locatie en de rol van technologie. Hieronder meer over de locatie; Nieuw Waldeck.

Nieuw Waldeck is een wijk uit de jaren 80. Een klassieke bloemkoolwijk met veel ouderen en een actuele vraag naar herinrichting en herstructurering van de openbare ruimte. Dit wordt ook benoemd in het nieuwe Coalitie akkoord 2018-2022: “Den Haag Stad van Kansen en Ambities, kansen voor iedereen.”

Er is veel openbaar groen in de wijk. Behalve in de hoofdstructuur is het groen vaak versnipperd. Het groen is in sommige straten beperkt tot een boom in een versteende omgeving. Op grote delen van het openbaar groen is geen direct zicht vanuit de omliggende bebouwing. Dit komt door de stedenbouwkundige opzet; veel achterkanten van woningen zijn gericht op de openbare ruimte. Maar het zicht wordt ook beperkt door de dichtheid van de beplanting. De architectuur, de stedenbouwkundige opzet en de dichte begroeiing in de wijk maken de vindbaarheid en veiligheid van de vele langzaam verkeersroutes moeilijk. Ook het water in de wijk is door de oriëntatie van de woningen en de inrichting van de openbare ruimte niet overal goed beleefbaar.

De wijk wordt op vier plaatsen (één voor elke buurt) voor auto’s ontsloten. De toegangswegen vertakken zich in de doodlopende woonerven en woonpleintjes. Het ontbreken van doorgaande wegen voor auto’s, de inrichting met doodlopende woonerven en de in zichzelf gekeerde clusterstructuur geven de wijk een introvert en semi-openbaar karakter.

Nieuw Waldeck is doorweven met fiets- en wandelpaden, veelal begeleid door groen. Een centraal fietspad in de wijk is goed met het fietsennetwerk verbonden en verbindt diverse voorzieningen, zoals scholen en wijkcentra. In de materialisatie van de paden is weinig of geen onderscheid tussen voet- en fietspaden. Dit leidt, met name bij ouderen en ouders met kinderen voor een sterk gevoel van verkeersonveiligheid. Ook omdat deze routes veel door scooters worden gebruikt. Door het ontbreken van doorgaande wegen en veel doodlopende woonerven is het moeilijk om je te oriënteren in de wijk.