22 november 2019

De ‘Instagramization’ van onze wereld

De lunchlezingen binnen ons bureau zijn momenten waarop we met elkaar een kijkje proberen te nemen in de toekomst. Vooral elkaar snel opvolgende technologische ontwikkelingen zorgen voor een steeds veranderend uitzicht op deze toekomst. Wat is de invloed van de nieuwe technologie op onze leefomgeving? Daarover buigt ieder van ons zich dit jaar op verschillende vlakken.  

De ‘Instagramization’ van de wereld om ons heen

Brian boog zich over de vraag of fotografie invloed heeft op ruimtelijke ontwerpen. Het gebruik van bijvoorbeeld Instagram is gigantisch. Elke dag zijn er > 500 miljoen actieve gebruikers op Instagram, die gezamenlijk meer dan 100 miljoen foto’s per dag plaatsen! Dat zijn ca 66 duizend afbeeldingen per minuut. Als iedereen een fotograaf is, heeft dit dan betekenis voor de inrichting van de openbare ruimte?

Juist plekken die ontworpen lijken te zijn voor een hype, hebben maar kort succes. Brian vindt dan ook dat het onverstandig om hiervoor te ontwerpen. Gelukkig voor ons ontwerpers werkt het schaamteloos kopiëren van een succes ook niet. Zo zijn de letters IAMSTERDAM overgenomen door andere steden, maar het was nooit zo dringen als in Amsterdam.  

De identiteit van de plek bepaalt het succes

Tijdens de voorbereiding kwam hij tot de volgende ontdekking: “Ik kom zelf graag op plekken die nog een beetje ruig zijn en niet heel erg gepolijst. Die bestaan inmiddels in meerdere steden en helaas lijken die vaak veel op elkaar. Ik wil niet in een andere stad het idee hebben dat ik in de zoveelste Biergarten zit”. Hij benadrukt dat een eigen visie en inbreng belangrijk blijft voor een succesvol ontwerp. Het ontdekken van een stad hoort bij de ervaring en dat gaat weg als iedere plek inwisselbaar wordt.